2022 Menu
At Vælge 12
Uge 32, 2022
af Rick Joyner

Hovedspørgsmålet er ikke, om vi har myndighed til at gøre Jesu gerninger, men om vi er Han's disciple. De skarer, der fulgte Jesus, troede på Ham og Han's gerninger, men ikke mange blev kaldet til at være Han's disciple. Han's disciple fik autoritet til at udføre Han's gerninger.

Bare det at tro eller følge Ham gør os ikke til disciple. At være discipel af enhver stor lærer i Israel i det første århundrede blev betragtet som den højeste ære og største engagement, man kunne have. For at være discipel måtte man opgive enhver anden hengivenhed og give sig selv fuldstændig til deres lærer. De fleste lærere krævede, at deres disciple var single, fordi de ikke måtte have noget i deres liv, der kunne distrahere dem. Hvor meget mere bør vi være målbevidste for at blive en discipel af Guds Søn?

At være en efterfølger af Jesus er mere end vidunderligt og har ekstraordinære fordele, men at være discipel er langt bedre. Når vi læser Jesu kvalifikationer for at være Han's discipel, tror vi måske, at vi aldrig har mødt en sand discipel. De er sjældne. Ligesom kun en lille procentdel af dem, der fulgte Ham, da Han vandrede på jorden, blev betragtet som Han's disciple, er det samme sandt i dag.

Der er stor fortjeneste i at tro og følge Ham, men Missionsbefalingen var at gøre disciple, ikke kun omvendte. Den bedste måde, vi kan styrke kirken til at være, hvad den er kaldet til at være, er at blive og gøre disciple. At have sande disciple i vores midte vil øge alles hengivenhed og viden om Ham. Dette vil også øge fordelene for dem, der tror og følger Ham.

Vi kan være nidkære for Herren, deltage i gudstjenester, bede, studere Han's ord, evangelisere og udføre tjenestegerninger og stadig ikke være discipel. Sande disciple studerer Jesus, blive som Ham og gør de gerninger, Han gjorde. Dette er den mest konsumerende lidenskab i deres liv. Hvis du spørger sande disciple om dem selv, vil de ikke fortælle dig om deres erhverv, titler eller positioner, men om deres kald i Kristus. Det er deres identitet. Deres vandring med Gud er ikke et vedhæng til deres liv, det er deres liv. De fleste af Han's tilhængere vil fortælle dig det modsatte.

Hvis vi spekulerer på, om vi er blevet født på ny, er vi det ikke. Det er sådan en radikal, livsændrende, livsdefinerende oplevelse, du vil vide det. For nogle er det mere gradvist end andre, men det er stadig en umiskendelig dyb ændring i deres liv. Det samme gælder, når vi bliver disciple – det er et nyt, umiskendeligt niveau af indvielse og hengivenhed i vores liv. Jesus sagde: "For mange er kaldet, men få er udvalgt" (Matt 22:14). Han's disciple valgte ikke Ham; Han valgte dem. Disciplene var straks hengivne til et langt mere radikalt liv end skarerne. Dette har ikke ændret sig.

I Skriften er der stor forskel på en troende eller tilhænger og en discipel. Sådan er forskellen mellem en discipel og træl, en træl og ven og en ven og søn. Disse er alle veldefinerede niveauer af forhold til Gud i Skriften. At være troende eller tilhænger af Jesus er uforståeligt og vidunderligt, med uforståelige og vidunderlige fordele. De andre niveauer af forhold er niveauer af indvielse, man kan kaldes til successivt.

Hvordan ved vi, om vi bliver kaldet til at gå ud over en troende eller tilhænger af Herren og blive en discipel? Ligesom da vi første gang blev kaldet til at følge Ham og blive født på ny – det er et umiskendeligt kald. Det begynder normalt med, at vi ikke er tilfredse med at være følgere. Vi er tvunget til at komme tættere på Ham. Nogle gange tolkes dette som værende kaldet til "fuldtids" tjeneste, og det er det i en vis forstand. Det bliver kaldet til fuldtids hengivenhed til Ham, drevet af et umætteligt ønske om at kende Ham bedre, følge Ham tættere på og gøre alt for evangeliets skyld.

Hvis du ikke er tilfreds med at være som de fleste af Han's tilhængere, og hvis du er opslugt af at ville være tættere på Ham og kende Ham bedre, da er det en opfordring til dig om at komme tættere på. Studer alt, hvad Jesus sagde om Han's disciple, og hvis dette er den forpligtelse, du er villig til at give, er dit liv ved at ændre sig igen på en radikal ny måde. Det har sine omkostninger at være Han's tilhænger, men det er mange gange værd. At være Han's discipel har en endnu større pris og vil være langt sværere – men langt mere det værd.
Ugens Ord 33
OP